LEWISPR NL

Blog over trends en ontwikkelingen in PR, social media en meer

Laten we multimedia in persberichten niet overschatten

Dat zijn nog eens indrukwekkende cijfers op DutchCowboys. Volgens een onderzoek van PR Newswire zorgt het toevoegen van beeld en video aan een persbericht voor spectaculaire resultaten:

  • Beeld vergroot de visibiliteit van een persbericht met 1,8 keer
  • Video maakt een persbericht zelfs 4,3 keer meer zichtbaar
  • Een combinatie van beeld en video zorgt ervoor dat het publiek 7,4 keer groter wordt
  • Voeg een downloadbaar bestand toe, en je bereikt zelfs 9,7 keer meer mensen

Klinkt goed natuurlijk!

Toch is het nodig om een kanttekening te maken (naast het feit dat het onderzoek al ruim een maand oud is). PR Newswire is een dienst om persberichten mee te versturen. Berichten worden online geplaatst op verschillende persberichtenportals. Dat heeft twee voordelen: het is goed voor je SEO en het is een slimme manier om journalisten in het buitenland te bereiken. Stel dat je als Nederlands bedrijf een persbericht wilt versturen in de VS of Duitsland, maar je hebt daar geen PR-bureau, dan helpt PR Newswire je om daar journalisten te bereiken via hun persberichtenportals.

Het is goed voor te stellen dat multimedia het in deze berichten goed doen. Met een mooie video of afbeelding springt je artikel eruit tussen platte-tekstberichten.

Maar (en nu komt het): de doorsnee PR-professional werkt toch net even anders. Negen van de tien persberichten worden ‘gewoon’ via e-mail verstuurd naar journalisten. Dus de informatie in de platte tekst. Het meesturen van een paar mb aan foto’s is in dat geval niet echt bevorderlijk voor de oppik-ratio. Sterker nog: bijlages zijn een belangrijke reden voor journalisten om je persbericht weg te gooien. Nu kun je met een mooi opgemaakte HTML-mail nog best wat grafische elementen toevoegen, maar het is de vraag of journalisten daardoor je bericht eerder zullen overnemen.

Hoe dan wel?

Natuurlijk werkt het om afbeeldingen en videomateriaal toe te voegen aan je nieuwsbericht. Doe dat dan vooral zo min mogelijk in je e-mail, maar plaats ze online op je eigen portal (zoals de LEWIS Wire). Een korte verwijzing in je e-mail-persbericht naar de multimedia-elementen is genoeg om journalisten erop te wijzen dat ze daar terecht kunnen. Dat voorkomt dat je e-mail in de spamfolder blijft hangen.

Zonder hier onderzoek naar te hebben gedaan (maar puur uit eigen ervaring) durf ik te stellen dat de invloed van multimedia op de zichtbaarheid van je persberichten niet zo groot is als het onderzoek van PR Newswire doet denken. Het vergroot hooguit de kans dat een journalist je bericht overneemt, maar niet met een factor tien.

Als je wilt dat je persbericht wordt opgepikt, zorg dan vooral dat je écht nieuws te melden hebt en dat je het goed opschrijft. Door het toevoegen van multimedia maak je het een journalist wel zo eenvoudig mogelijk om een artikel te wijden aan je nieuwsbericht. Een persbericht op een portal zal daarom meer bekeken worden als er beeld of video aan is toegevoegd. Maar dat betekent nog niet dat ook de eindgebruiker (de nieuwsconsument) tien keer zo vaak een persbericht zal lezen als het is ‘opgeleukt’ met multimedia.

Tags: , ,

LEWIS PR is gespecialiseerd in mediarelaties, social mediacampagnes, zoekmachine optimalisatie (SEO) en de productie van digitale content Werken bij ons

  • Mark Jansen

    Eens – meeste journalisten willen gewoon de feiten, niet allerlei leuke plakplaatjes en zware video’s..